I fem måneder fra december 2020 til april 2021 var alle musikskoler nedlukkede, og derfor var undervisningen i denne periode 100 procent digital. Lærere og elever levede med netværksforbindelser, der enten var ok uden af være prangende, eller, når det var værst, ”laggede”, hakkede eller faldt helt ud. Alligevel hængte både musikskolelærerne og deres elever i uge efter uge under de svære vilkår, mens de drømte om dagen, musikskolerne igen åbnede, og man måtte mødes fysisk. Den 21. april oprandt dagen, og det vakte både glæde,
men også frustration over de svære situationer, der opstod, især i forbindelse med skolesamarbejder.
Undervisere i sang og kor sad også tilbage med en følelse af at være blevet efterladt på perronen og tvunget til at fortsætte den virtuelle undervisning, ligesom musikskoleelever fra 18 år og opad måtte vente på bedre tider. Her deler både lærere og elever fra hele landet deres tanker og oplevelser fra en meget anderledes undervisningssæson på musik- og kulturskolerne.
Af regionsreporter Dan Johnsen
Efter mange måneders nedlukning, var det godt at se sine guitarelever ”live” igen. Her er nogle af deres reaktioner fra den første uge med fysisk undervisning.
ROMEO:
Om nedlukningen: ”Irriterende!”
Om genåbningen: ”Godt, at vi kan være sammen igen!”
GUSTAV: ”Jeg hader Corona!”
Om nedlukningen: ”Det har været meget underligt.”
Om genåbningen: ”Det er dejligt!”
NAGA:
Om nedlukningen: ”Jeg har arbejdet med nogle lydfiler.”
Om genåbningen: ”Der er lidt fingersætning, som skal rettes...!”
DAVID:
Om nedlukningen: ”Jeg kunne godt finde ud af at øve, men det er svært uden den rigtige undervisning.”
Om genåbningen: ”Motivationen stiger, når man ses!”
CEDRIK:
Om nedlukningen: ”Online er hårdt!”
Om genåbningen: ”Så kan det være, at vi kan holde en sommerkoncert!”
TOBIAS:
Om nedlukningen: ”Det har sådan set været fint nok…”
Om genåbningen: ”Godt, at komme i gang igen.”
VALDEMAR:
Om nedlukningen: ”Jeg arbejdede bare videre.”
Om genåbningen: ”Jeg arbejder videre med musikken!”
Af regionsreporter Thomas Andersen
"Det har været skønt at se mine elever igen, men da jeg udelukkende underviser på forskellige folkeskoler, har der været en del ekstra restriktioner i forbindelse med opstarten, hvor jeg bl.a. har skullet skemalægge nye tider og opdele hold med elever fra forskellige stamklasser. Det mest udfordrende for mig har dog været, at jeg ikke må bruge sang, når jeg underviser. Det er kommet helt bag på mig, hvor meget jeg egentlig bruger sang, når jeg formidler musik til mine elever, både i min instrumentalundervisning og med børneholdene - så jeg GLÆDER mig til der bliver løsnet mere op for den del i fremtiden. Uanset hvad, så nyder jeg at se eleverne igen og opleve deres glæde ved at være tilbage i undervisningen. Det kan ingen restriktioner tage fra os!”
Af regionsreporter Henrik Boll
Tilde og Christina går begge i 6.kl. De har spillet saxofon i snart 4 år i Vrå. Christina er i denne uge skiftet til tenorsax. Vi står og øver stemmer til et projekt med Nordkraft Bigband og udvalgte musikskoleelever. ”From Russia with Love” (Count Basie / Jesper Riis) er på stativet.
Lærer: Hvordan er det at komme tilbage til musikskolen og spille her? Nu genstartede vi jo orkester onsdag, og i dag fredag har I jeres saxtime.
Christina: Det er så fint! Det er dejligt! Jeg synes virkelig, det er fedt. Det er så forvirrende derhjemme, for hvor er vi henne (i noden), og så siger du det, men så …hmmmm. Hvis man ikke forstår det, virker det så dumt, hvis man spørger igen. Lige pludselig kunne jeg ikke engang spille et G. Det var så dumt.
Lærer: Har det kun været skidt med skærmundervisning?
Tilde: Nej, for jeg har ikke behøvet at cykle herop hver dag (Tilde cykler 6 km ad små biveje med saxofon på ryggen og tasker bag på cyklen).
Christina: Jeg synes, det var fedt nok, at vi spillede. Det er meget bedre, end at vi overhovedet ikke spillede. Det var jeg glad for! Men man kunne godt glemme, hvornår timen begyndte, og så skulle man rundt og finde iPad’en og det hele. Det var lidt forvirrende”.
Lærer: Jeg har været imponeret over, hvor meget I har kunnet holde koncentrationen gennem fire måneder, men det er måske alligevel nemt, når man bare har en skærm?
Tilde: Jeg er jo vant til det. Jeg sidder jo foran en skærm hele tiden ….. Jeg spiller rigtig meget computer ….
Christina: ….og jeg sidder med min telefon hele tiden …
Lærer: Nå, men vi har lidt mere tid. Skal vi ikke spille noget mere?
Christina: Jo, vi skal spille den der, der lyder rigtig godt …..
Af regionsreporter Marie Hansen
Som en musikskolelærer, der mest arbejder eksternt på div. folkeskoler, har genåbningen for mig mildest talt været kaotisk. Jeg havde ellers glædet mig rigtig meget til genåbningen, men glæden blev desværre hurtigt til frustration. Vi kører ikke længere på skinnerne mens de bliver lagt, vi kører på den bare jord. Den første uge af genåbningen var hæsblæsende og blev et logistisk helvede. Det var selvfølgelig rigtig skønt at møde de elever, der nu igen måtte få fysisk undervisning, men midt i genåbningen blev min ene musikskole ramt af sognenedlukning og punktvis skolenedlukning. Elevhold blev derfor splittet op, så forskellige klasser ikke blev blandet sammen og al sang var naturligvis også 100 procent bandlyst. Det betød, at jeg fik et helt nyt skema hver uge. Samtidig var det ekstra frustrerende, at man ikke kunne gøre noget ved situationen. Alt var ude af mine og mine lederes hænder.
Af klaverlærer Gitte Chren
I Kulturskolen Vesthimmerland åbnede vi onsdag d. 21. april, og det var forventningsfulde og glade elever, som kom ind af døren.
Selvom genåbningen blev fejret med flag og flødeboller og glædeligt gensyn, valgte jeg at undervise med mundbind, da skolen, jeg skulle undervise på, havde elever hjemme i isolation. Det betød også, at jeg måtte undervise online i løbet af dagen. Det, jeg har savnet mest i løbet af nedlukningen, har været at spille sammen med mine elever, derfor fik den én på alle tangenter med sammenspil, improvisation, gehør og leg. Det sværeste på denne dag var IKKE at give eleverne en kæmpe krammer, og det var meget tydeligt efter mange måneders online undervisning, at det fysiske nærvær og relationen "in real life" vinder flere oktaver over online relationen.
Læs også:
Musikundervisning med benspænd