I artikelserien Musikskole i en coronatid fortæller vi i fagbladet MUSIKSKOLEN de personlige historier om, hvordan musikskolelærere og -ledere oplever og takler denne helt særlige situation, som alle musikskoler står midt i. Her er det Kristine Norby Pehrsson fra Høje Taastrup Musikskole, der der mandag den 23. marts fortalte, hvordan hun har taklet den virtuelle undervisning fra sin hjemmearbejdsplads.
Kristine Norby Pehrsson
Jeg kunne godt regne ud, at den igangværende coronakrise ville tage mere end de to uger, regeringen havde meldt ud. Som musikskolelærer med mange forskellige undervisningstyper, herunder enelektioner, sammenspil og holdundervisning, meldte bekymringerne sig hurtigt. Hvad med næste år? - fortsætter eleverne oven på det her osv.
Hjemmearbejdspladsen
Da jeg lige fik samlet mig lidt sammen om fredagen, tog jeg ned på musikskolen for at hente mine noder. Da jeg kom frem, kunne jeg se at, min alarmbrik var blevet lukket ned, og jeg derfor var lukket ude af musikskolen. Heldigvis gik der håndværkere rundt derinde, så jeg kunne regne ud, at der ikke var alarm på. Jeg låste mig ind ad en havedør, som mit undervisningslokale ligger ud til. Det lykkedes mig at komme ind, men jeg følte mig også helt kriminel og skyndte mig hurtigt ud igen. Da jeg kom hjem, skrev jeg ud til alle mine elever og børneholdenes forældre med forskellige idéer og opgaver med links. I de efterfølgende uger underviste jeg instrumentaleleverne via Skype, Face Time, Messenger eller Zoom.
Undervisningsforberedelse
Der var enkelte elevforældre, der meldte tilbage, at de ikke kunne overskue musikundervisning lige p.t. Der var ligeledes en enkelt elev, der ikke kunne undervises online, da hun grundet aspergers ville blive stresset. Jeg oplevede også, at der var en del forældre, som ikke meldte tilbage. Det var primært de yngre, så jeg tænker, at de havde nok i at holde styr på hjemmearbejde, skolearbejde osv, men de elever og forældre, der fik online undervisning, var positive.
Jeg underviser med min private computer og smartphone og tager billeder af nye noder, som jeg så sender ud til eleverne via e-mail - det fungerer. Jeg savner dog helt klart hjælp og tid til at finde ud af flere af alle de mange tekniske muligheder, som der findes. Jeg ønsker mig at finde en teknisk løsning på sammenspilsundervisningen, så jeg på et tidspunkt kan samle et hold elever, og vi kan spille musik sammen igen bare virtuelt.
På mange måder fungerer undervisningen som normalt
Det daglige arbejdsfællesskab har stor betydning
Klar til "hjemmearbejdsuge" fra min stue
Jeg holder absolut ikke coronaferie!