Fagbladet for musikpædagoger og musikere
Telefon: 35 35 63 33 • musikskolen@dmpf.dk

Musikskole i en coronatid - Jeg holder absolut ikke coronaferie!

Forfatter: David Efraim Poulsen
Af David Efraim Poulsen, medieredaktør

Da meddelelsen om nedlukning kom onsdag aften, blev jeg lige som alle andre temmelig chokeret over hele situationen

I artikelserien Musikskole i en coronatid fortæller vi i fagbladet MUSIKSKOLEN de personlige historier om, hvordan musikskolelærere og -ledere oplever og takler situationen, som alle musikskoler står i. Her er det klaverlærer Vibeke Jarnum fra Odense Musikskole, der fortæller om, hvordan hun takler den virtuelle undervisning fra sin hjemmearbejdsplads.

undefined

Vibeke Jarnum

Hvad tænkte du, da du fik beskeden om, at musikskolen lukkede ned, og at du blev sendt hjem?

Det er jo en uhyggelig virus, som påvirker hele verden lige nu. Jeg blev dog også taknemmelig for, at jeg ikke skulle udsættes for smitte. Vi musikskolelærere er meget tæt på eleverne, så det ville have gjort mig utryg.

Hvordan har du været i kontakt med dine klaverelever?

Efter at vi havde fået beskeden gik jeg i gang med at kontakte hver enkelt elev. Jeg skrev, at jeg hurtigst muligt ville møde dem over Skype eller Face Time. Jeg skrev også, at de endelig skulle sende mig spørgsmål, hvis de havde nogen. Så opfordrede jeg dem, som havde lyst, tid og overskud (vi ved jo at mange er ophængte i familierne, så jeg var lidt forsigtig med at kræve for meget i starten) til at sende mig en video af det, de spiller lige nu. Jeg har fået mange cute videoklip fra mine elever. Herunder kan du fx se Villads, der spiller Harry Potter. Jeg så også, hvordan mine klaverelever øver derhjemme. Fx opdagede jeg, at en af mine elever stod op, når hun øvede, og det fik vi så lavet om på.

 

Hvordan oplever du, at forældre og elever har reageret?

Langt de fleste elever og forældre blev rigtig glade for at høre fra klaverlæreren. Og jeg og eleverne blev faktisk super glade for at se hinanden på skærmen. I denne underlige tid tror jeg, at det er trygt at foretage sig ting, næsten som man plejer. Det helt store problem ved fjernundervisningen er kvaliteten af forbindelsen. Der har været megen forsinkelse og ”frosne” billeder etc. Når man har undervist otte elever på Face Time, er man helt blæst oveni. Derfor har jeg været rigtig glad for de videoer, eleverne har sendt mig, da kvaliteten er en helt anden. Alt i alt har min onlineundervisning været med til at holde langt de fleste elever i gang, hvilket jo er en rigtig god ting. Nu håber jeg bare, at eleverne holder ved og ikke melder sig ud af musikskolen på grund af nedlukning og andreledes undervisning. Jeg bruger i hvert fald alt i alt rigtig mange timer på at forberede, planlægge og afvikle fjernundervisning, så jeg holder absolut ikke coronaferie!

Hvad synes du har været svært?

Jeg har en bekymring i forhold til fem elever, som overhovedet ikke har meldt tilbage, selvom de har fået adskillige e-mails og en sms. Hvad gør man? Det stresser mig, synes jeg, for jeg ved jo ikke, om der er noget helt galt. Det drejer sig om elever, som normalt plejer at melde tilbage. Skal man lade dem få fred, eller skal man blive ved med at bombardere dem med mails?

Læs også artiklerne:

Det daglige arbejdsfællesskab har stor betydning

På mange måder fungerer undervisningen som normalt

Man bliver vant til ikke at vide, hvordan fremtiden ser ud

Det værst tænkelige tidspunkt

Klar til "hjemmearbejdsuge" fra min stue

https://www.facebook.com/dmpf.dk/