Hvorfor overhovedet prøve at få børn fra 2.-4. klasse til at danne et symfoniorkester, når de aldrig har haft et symfoniorkesterinstrument i hånden før? De kan jo ikke spille én eneste tone endnu! En utrolig idé, som Assens Musikskole står bag, og som nu udspiller sig for, nå ja, fuld musik.
”Det er sjovt og hyggeligt. Vi er sammen med vennerne”, fortæller Laura og Sophia, som begge er 10 år og spiller violin i Phil Good Orchestra. De er begge med på Phil Good Fællessamling i Vissenbjerg d. 11. nov. 2022, og de fortæller begejstret om det fællesskab, de har i orkestret: ”Vi lærer tingene sammen.” Instrumenterne låner de af Assens Musikskole. Hver uge går de to piger til violin på et mindre hold lokalt i Tommerup. Sådan er strukturen for alle instrumentgrupperne, og der er på ugentlig basis undervisning i 10 byer rundt omkring i Assens Kommune. Tilsammen danner børnene Phil Good Orchestra, når de mødes seks gange om året. Børnene spiller på tværfløjte, klarinet, trompet og basun samt violin, bratsch og cello.
Niels Thåstrup er musikskoleleder og leder af projektet, som grundlæggende bygger på en nytænkning af den traditionelle måde at besætte et orkester på, hvor man først lærer at spille og derefter inviteres ind i et orkester. ”At vi efter et år med det her projekt har samlet 71 børn om symfonisk musik er fuldstændig spektakulært”, siger Niels. Hvem havde troet, at så mange børn fra alle ender af Assens Kommune kunne samles om klassisk musik? ”Det har nærmest været eventyrligt at opleve. Børnene kommer med så meget energi og glæde!” Meget af idéen forklares faktisk i navnet: Phil Good Orchestra. Det handler om at bruge musikken som samlingspunkt og have det rart, fortæller Niels. Samtidig er Phil en forkortelse for philharmonic, som er den engelske betegnelse for et symfoniorkester. Også forældrene til børnene er begejstrede. Lisa er mor til Ida Marie, som spiller violin. ”Jeg er meget begejstret”, siger Lisa og uddyber med, at det er spændende, at projektet samler flere lokalsamfund. ”Det er nogle gode samlinger med et godt program, og vi kommer rundt og ser forskellige skoler i kommunen.” For Helle, som er mor til Elisa, der også spiller violin, er det vigtigt, at det bliver til noget, altså til musik, når de spiller mange sammen. Og det gør det, og det lyder godt. Også hun er meget begejstret for Phil Good Orchestra.
Når man vender den pædagogiske logik på hovedet og inviterer til at spille i orkester, inden man har lært at spille, så skal man iscenesætte børnene og de færdigheder, de hurtigt lærer. Det handler også om at sætte symfoniorkestrets virkemidler i spil. Det er Niels og teamet af musikskolelærere meget bevidste om.
Phil Good Fællessamlingen d. 11. nov. 2022 starter med en session sound painting, hvor lyde bruges til at skabe forskellige klanglige udtryk. Lange toner, korte drypvise toner, vildt og stille. Eller legato, staccato, forte og pianissimo, som det hedder, når børnene senere møder disse udtryk i en node. Den store symfoniorkesterlyd, som er kendt fra koncertsale og filmens verden, er til stede i salen på Phil Good Fællessamlingen i Vissenbjerg. For efterhånden som eftermiddagen skrider frem, samles hvert barns bidrag og bliver til mere og mere sammenhængende musik. Vigtigst af alt handler det om at have det dejligt sammen – feel good. Børnene er fokuserede og sidder i deres farvestrålende Phil Good Orkestertrøjer. Når der kommer et skævt båt engang i mellem, udløser det kun smil.
I foråret 2023 får orkestret en helt særlig mulighed. Komponisten Andy Jarosinski Strange er nemlig sat på opgaven med at skrive et symfonisk værk til Phil Good Orchestra. Det bliver et specialkomponeret værk, der både passer til børnenes niveau og samtidig udfordrer dem. Andy er komponist, pianist og basunist, og han underviser de børn, der spiller basun i Phil Good Orchestra. ”Det, der fylder mest i mine tanker lige nu, er, at musikken skal være som et eventyr. Der skal være en stemning, en sound, som et drømmeland. Jeg er inspireret af komponisterne Debussy og Ravel. Det handler om stemning, om en vibe. Alle følelserne kommer i spil.” Idéerne er ved at forme sig i Andys hoved, men der er endnu ingen noder på papiret.
Selvom fællessamlingerne foregår fredag eftermiddag, er der fokus på dirigenten. Det kræver disciplin at skabe et funktionelt ”arbejdsmiljø” i et kæmpestort orkester. Klar, parat, start! Dirigent Niels Thåstrup lærer på to minutter børnene, at nul betyder ”sid helt afslappet”, et betyder ”sid klar” og to betyder ”tag instrumenterne op”. Det lader til, at den perfekte balance mellem hyggelig stemning og konstruktivt fokus er fundet. Børnene træner deres koncentration. De lærer at lytte til hinanden. De lærer at bidrage ind i et fællesskab, og så er de med i en aktivitet, som kræver samtidighed. Et orkester er som én organisme, og her spiller alle en rolle. Det er læring til livet. Phil Good Fællessamlingen slutter med et rigtigt photoshoot af orkestret samt sammenspil – og det lyder rent faktisk godt. Det er egentlig det spørgsmål, mange har ventet svar på: Lykkes de med at spille musik med symfonisk klang, der lyder godt? Svaret er ja, og sådan slutter det kapitel i eventyret om Phil Good Orchestra.
Fakta om Phil Good OrchestraBørnene spiller på instrumenterne fra de to største instrumentgrupper i symfoniorkestret: strygere og blæsere. Både violin, bratsch og cello samt tværfløjte, klarinet, trompet og basun er til stede i Phil Good Orchestra. Senere kobles den tredje og sidste instrumentgruppe i et symfoniorkester på: slagtøj. Antal lærere: Otte lærere underviser holdene. Dertil kobles en kontrabas- og slagtøjslærer. Pris: 1.000 kr. pr. sæson pr. elev. Idé: Assens Musikskole |
Læs artiklen inkl. links her:
Musik- og kulturforløb skal bredes ud til alle børn